Schrappen in bezwaarprocedures tegen bouwprojecten?

Schrappen in bezwaarprocedures

In het vorige week gepresenteerde formatiedocument van de D66 en CDA staat dat de partijen een einde willen maken aan het eindeloos indienen van bezwaren. In het formatiedocument is hierover het volgende opgenomen:

“Vandaag: beter benutten, veel minder regels. Het duurt nu vaak tien jaar voordat een woning wordt opgeleverd, vooral door trage procedures. Verbouwen, optoppen, een andere bestemming geven en soms zelfs samenwonen: er zijn regels voor. Te veel regels, met als gevolg een groter woningtekort. Dat kan op korte termijn beter. Dit willen we doen:

  • We willen schrappen in bezwaarprocedures. Er komt één beroepsgang (geen stapeling meer van bezwaar op bezwaar), vaste uitspraaktermijnen en we beperken mogelijkheden om bouw stil te leggen (bijvoorbeeld via een vaste vergoeding). De drempels voor bezwaar en beroep gaan omhoog. Er komt een landelijke regeling voor het structureel vooraf regelen van nadeelcompensatie en planschade, en we maken afspraken met gemeenten om de ambtelijke capaciteit voor vergunningverlening en parallel plannen op te schalen.

  • Er komen simpelere regels voor optoppen en splitsen, vergunningsvrij waar mogelijk. De minister ziet erop toe dat gemeenten geen onnodige belemmeringen opwerpen. Ook willen we woningdelen makkelijker maken. Familie- en mantelzorgwoningen op eigen terrein worden vergunningsvrij en belemmeringen voor hospitaverhuur worden weggehaald.

  • We standaardiseren (duurzaamheids-)normen en zien erop toe dat alle gemeenten alle bovenwettelijke eisen aan de bouw schrappen, zodat overal hetzelfde geldt. We sturen erop dat provincies de natuurregels uniformeren zodat ze de bouw niet bemoeilijken.”

De vraag is echter of dit leidt tot een versnelling, alle vergunningen komen op deze manier ongefilterd bij de rechter terecht en aldus wordt de werkdruk verschoven van de bezwaarfase naar de rechter. En het overblijven van maar één beroepsmogelijkheid zal ook niet persé tot een versnelling leiden, de Raad van State is nu al zwaar belast.

Wij blijven deze ontwikkelingen uiteraard voor u volgen!

Janske Schrijnemaekers en Aron Wever – beiden werkzaam als advocaat in de sectie omgevingsrecht VIL

Janske Schrijnemaekers

Advocaat & Partner

AdvocaatNeem contact op